|
BEELDTAAL GEWASFORMATIES
Stantonbury Hill, juli 2007. (deel I)
© foto: Steve Alexander
Sacrale wetenschap
Bij het eerste verschijnen van deze formatie in North Somerset had ik ogenblikkelijk een associatie met het oud chinese
I Tjing orakel. Logisch, het orakelboek baseert zich op een dualistisch universum zoals door het jinjang principe verbeeld.
Daarbij vallen een reeks trigrammen rondom het centrale jinjangteken op. Trigrammen zijn typische attributen waar de I Tjing
zich verder op baseert. De trigrammen bestaan uit hele of onderbroken lijnen. De hele lijnen geven de jang natuur aan en
de gebroken lijnen de jin energie. Daarnaast zijn ook veranderende lijnen aan de orde.
Zoals ik de trigrammen van deze formatie interpreteer gaat het om ontvankelijke "K'oen" of aarde trigrammen waarbij de
onderste (binnenste) lijnen een verandering ondergaan. De zogenaamde grapeshots geven de verandering aan. De trigrammen
worden aldus "Tsjen" trigrammen die wijzen op het opwindende of de donder.
In de ons bekende geschiedenis van het gewasformatiefenomeen hebben we naast verschillende bijna-jinjang tekens één
keer eerder een compleet jinjang teken gezien. Eén die slordig genoeg was gemaakt om er een hoax in te zien maar dit terzijde.
Links; Jinjangteken met trigrammen. Rechts; nabij Rolls Royce fabriek, juli 1998
Op een gegeven moment ontmoet ik in de graancirkelregio een zekere Catherine. We komen te praten over de oud egyptische
Kephri, de scarabee god/godin. Ze tovert uit haar auto een boek van een kunstenaarvriend van haar om te verwijzen naar
de kunst die hij op het thema heeft gemaakt. De kunstenaar is genaamd
Peter Pracownik
. Ik krijg het boek van haar kado. Later ontdek ik in dit boek de frappante
overeenkomst met een plaatje dat dienst doet als logo voor het hoofdstuk "sacred science" en de formatie die een maand
eerder in het graan van Stantonbury Hill is verschenen.
Links; logo voor sacrale wetenschap © Peter Pracownik. Rechts; het diagram van de Stantonbury formatie.
Naar mijn idee verenigt de formatie moeiteloos het idee sacrale wetenschap met het duizenden jaren oude I Tjing orakel. Wie zoals ik
vertrouwd is met de I Tjing WEET dat het waarheid spreekt ook al zijn de causale verbanden ver te zoeken. De traditionele westerse
wetenschap is in dit perspectief slechts geformuleerde wetenschap gebaseerd op bewijsvoering. Aangezien ze werkt d.m.v.
determinatie waarbij de kennis uit het grotere verband wordt losmaakt zou je kunnen spreken van ontheiliging. Het negeren van het
totaalverband leidt helaas al te vaak tot gruwelen jegens het leven en de bestaansvormen in het algemeen. De uitkomsten van de westerse
methodes mogen dan wetenschappelijke geldigheid hebben, de sacrale wetenschap kan niet anders dan veel omvattender zijn, het is aanzienlijk
vriendelijker en zeker in staat om langs andere, meer geestelijke principes, dezelfde uitkomsten te boekstaven.
Voor alle duidelijkheid beperkt de sacrale wetenschapsbeoefening zich niet alleen tot de I Tjing. De I Tjing biedt ons echter wel een
waardevol handvat tot dergelijke beoefening.
Zo op het oog laat de formatie dus een perfect jinjang symbool zien. Maar, hoe vaak zal ik het nog zeggen,
in de graancirkelwereld is niets wat het lijkt. Nadere bestudering laat zien dat één van de kernen bestaat
uit twee cirkels! Van grote afstand valt het niet op maar de lay laat duidelijk een grote en een kleinere
cirkel zien. De grotere heeft een kern van rechtstandige halmen. De volgende foto laat het zien. Of anders
is er ook nog
dit videoverslag van Celtic King om je een betere impressie te geven.
© foto: Debbie Marriage
Twaalf trigrammen of twaalf punten van aandacht.
Het is verleidelijk om aan het getal twaalf ideeën als de 12 tekens van de zodiak of de 12 discipelen van
Jezus of iets dergelijks te verbinden. Het teken zoals hier gegeven laat echter 12 volstrekt gelijke trigrammen
zien. De diverse kwaliteiten van de zodiak of de discipelen komen hier dus niet tot uitdrukking. Op z'n best kan
er sprake zijn van 12 gelijkwaardige huizen. In feite kan er nauwelijks iets gezegd worden over dit getal in
relatie tot het teken tenzij we de bronnen aanspreken in de hoop dat er iets over wordt verklaard. Wat me nog wel
aan de geest blijft knagen is dat ik ooit ergens het idee van de 12 te overwinnen illusies ben tegen gekomen. Er
was niet bij vermeld welke deze 12 illusies zijn maar het zou me niks verbazen als de 12 tekens van de zodiak of
de 12 discipelen er naar verwijzen. Misschien nogal spekulatief, maar als de essentie van de 12 leerstukken het
doorgronden van de 12 illusies betreft dan zijn 12 gelijkwaardige kaders toch toepasselijk. Het kunnen dan 12
geneutraliseerde illusies voorstellen. Ga vervolgens voor uzelf na wat het ontzenuwen van illusies met wetenschap
te maken heeft.
Het lezen van de trigrammen.
Indien men bijvoorbeeld
cropcircleconnector over deze
formatie raadpleegt dan zal het opvallen dat, hoewel de I Tjing gedachte gedeeld wordt, er toch andere interpretaties
gegeven worden aan de opstelling van de trigrammen. Dergelijke verschillen tonen aan hoe lastig het eigenlijk is om
een goede uitleg aan deze parel van beeldtaal te geven. Of zo niet, hoe oppervlakkig interpretators te werk kunnen gaan.
Zoals gezegd beschouw ik het beeldmateriaal om het jinjang teken als ontvankelijke "K'oen" of aarde trigrammen waarbij
de onderste (binnenste) lijnen een verandering ondergaan waaruit dan "Tsjen" trigrammen ontstaan die wijzen
op het opwindende of de donder. Indien de bewegende lijn overeenkomt met de eerste bewegende lijn van het hexagram(!) aarde
dan is er sprake van een tendens tot energieverlies, bevriezing of verstarring met als advies om een dergelijke
toestand te voorkomen of te overwinnen. Voor de volledige betekenis van deze uiterste beknopte interpretatie verwijs
ik naar de I Tjing zelf. Waarom ik deze interpretatie aan het materiaal geef zal ik verduidelijken.
Om eerlijk te zijn moet ik allereerst bekennen dat ik me afvraag of hier wel werkelijk sprake is van trigrammen.
Men zou ook kunnen spreken van 4, 5, 7 of 9-lijnige grammen. (zou niet weten hoe je die moet noemen)
Dergelijke grammen worden in de traditie van de I Tjing in tegenstelling tot di-, tri- en hexagrammen niet gebruikt maar
om de boel toch in het I Tjing concept te laten passen is de 3-lijnige optie de enig bruikbare. Los daarvan is de 3-lijnige
optie zowiezo ietsje aannemelijker maar het gaat te ver om er op deze plaats over in details te treden.
De 3, 4 en 5-lijnige opties
Voor wie het na deze plaatjes nog niet duidelijk is; de 7 en 9 lijnige grammen worden natuurlijk gevormd door combinaties
van de 3 en de 5 lijnige met de 4 lijnige optie.
Een andere hobbel bij het interpreteren is van welke kant af je de trigrammen moet lezen. Van binnen naar buiten of
omgekeerd van buiten naar binnen? Voor mij geldt van binnen naar buiten als de enige manier. Elke oriëntatie op om het
even wat voor beeld ook begint bij het vinden van een middelpunt of een centrale gedachte. We zien dit principe tevens
in meditatie- en contemplatietechnieken omschreven als éénpuntige concentratie. Het jinjangteken is hier duidelijk de
centrale gedachte. Eruit afgeleid of in ieder geval eraan toegevoegd is het overig materiaal.
Tenslotte wil ik nog opmerken dat de lijndikte van de kaders gelijk is aan die van de trigrammen. Het komt me voor als een
bewuste keuze die er toe dient de beschouwer op de gedachte aan expansie of groei van het jinjang teken te brengen. De
lijnen van de trigrammen gaan op in hun kaders waardoor deze lijnen zelf als potentiële kaders kunnen worden begrepen.
Stellen we ons nu voor dat de veranderende lijnen (die met de grapeshots) zijn veranderd dan zien we automatisch nieuwe
kaders met alle gevolgen van dien.
Verder is er de suggestie van diagonalen zodanig dat er pieken ontstaan. Om precieser
te zijn pieken die naar buiten wijzen en pieken die naar binnen gericht zijn. Hoe mooi dat het verschil tussen deze
pieksuggesties wordt benadrukt door jinne en jange kracht. Daar staat echter weer tegenover dat de suggestie van een
beweging van binnen naar buiten toch duidelijker naar voren komt. Alsof je "een jinjangzon" ziet stralen...
(UPDATE)
De publicatie van bovenstaand artikel heeft vrijwel direct een nogal wonderlijk staartje gekregen. De gebeurtenis heeft
me geholpen nog dieper tot dit teken van sacrale wetenschap door te dringen.
Hierdoor zijn er drie nieuwe artikelen ontstaan. In deel II ga ik verder op het teken van de sacrale wetenschap door.
In "Avebury 2008" behandel ik een nieuwe formatie die in beperkt opzicht de gebeurtenis zelf representeert. Verder wijd
ik vervolgens een artikel aan de Hat Gate Cottage formatie die de Stantonbury formatie in verschillende opzichten overlapt.
terug
naar graancirkelonderzoek
overzicht-pagina
|