vorige
volgende
                                                                                                                             


zelf reflecterend ©

 

overzicht-pagina  

DEEL II  

 oriëntatie  

 transformatie  

 kabbala levensboom  

 draak/slang symboliek  

 vergelijkingen draak boom  

 morele grondslag  

Verantwoording/inleiding  
Onderscheid en ordening  
volgens Swami Vivekanandi  
en volgens A Bailey  
De tien geboden (vier versies)  
Toetsing aan onderbewustzijn  
Toewijding aan de Al-geest  
Geestelijk lezen  
Innerlijke en uiterlijke reiniging  
Vurige aspiratie I  
Deugdzaamheid  
Tevredenheid  
Waarachtigheid  
Niet stelen  
Zelfbeheersing  
Ruimhartigheid  
Extra aanvullingen  

 brein en onderbewustzijn  

 uittredingen  

 graancirkelonderzoek  

 gastenboek  

 contact  


 

externe connecties:

 

Blavatsky's Geheime Leer  
Orde der verdraagzamen  
Het Raja Yoga Instituut  

toewijding aan de algeest (devotie)

 

afb: zedelijkheid
toewijding aan de algeest

 

De oorspronkelijke titel “toewijding aan Ishvara” is te vertalen als “toewijding aan de Ene en Enige Kosmische Algeest”. Hier uit praktisch oogpunt “toewijding aan de algeest” genoemd. Getoond wordt een tuin-afbakening waar doorheen of waar onderdoor vegetatie groeit met rode en oranje bloemknoppen. Het ligt in de aard of de geest van de vegetatie zich door te zetten buiten de bepalingen of beperkingen om. Het rood en oranje die de meest intense of krachtigste kleurvibraties vertegen-woordigen, benadrukken de groeikracht, het naar buiten of naar omhoog gerichte streven. Deze kleuren gecombineerd met de bloemen die op het punt van ontluiken staan geven vooral de onstuitbare drang weer van het zich ontplooiende leven. Een dergelijke intense levensdrang verklaart eenvoudig waarom de afzonderlijke leden van de tuin zich van de begrenzingen niets aantrekken. We zien eigenlijk dat het in de geest van de vegetatie ligt dat het zich overal wil manifesteren. Ruimer gesteld; het ligt in de geest van het leven zélf, dat het zich overal wil manifesteren waar dat maar mogelijk is. Het beeld in z’n totaliteit vertelt ons dat er paal en perk is gesteld aan het “al-streven”. Zien we de al-geest beperkt of maakt de beperking integraal deel uit van de al-geest? Het heeft er wel iets van weg dat ook de beperking aan de al-geest is toegewijd. Alsof de beperking erop duidt dat er nog meer in het universum bestaat dan de tuin of het toegewijde streven van de vegetatie alleen. Er is nog veel meer uit het symbool af te leiden. Hoe kijkt de toegewijdde tuinier naar dit plaatje? Hoe kijkt een toevallige passant er naar?


 

 

volgende
terug naar morele grondslag
overzicht-pagina