vorige |
volgende |
|
vergelijkingen draak en boom
De boom en de slang-draak zijn elkaar toegewezen. Ze zijn in wezen onlosmakelijk met elkaar verbonden.DE KOSMISCHE LEVENSBOOM VAN MAYA-KONING PACAL
Beschouwing van de tekening van de grafplaat, de omlijsting daarbij
(nog?) niet inbegrepen. Onderdeel 1; De veelkleurige koning Pacal die in een merkwaardige houding is afgebeeld. Onderdeel 2; Dat wat te boek staat als een aardmonster en in zacht roodbruine tinten aanschouwelijk is gemaakt. Onderdeel 3; De levensboom in bruine kleuren. Onderdeel 4; De vogel in het blauw. Onderdeel 5; De zwevende goudgele elementen. Ad 1; Opvallend is dat dit onderdeel zowel qua kleurgebruik als figuratie beduidend anders is dan de andere onderdelen die abstracter voorkomen en waarin kleurverschillen zeer gering zijn. Het is daarmee alsof de grote leider in een andersoortige bestaansdimensie terecht is gekomen. Dit contrast plus de nodige extra merkwaardigheden leidt zoals we gaandeweg zullen zien tot voeding voor vele suggesties. De koning bevindt zich aan de basis van de boom en schijnt te worden opgeslokt door een aardmonster. Vreemd is de bijna foetusachtige houding. Het zitvlak van deze vorst verdwijnt in zekere expressies van de aardedraak. Dit brengt ons reeds op het spoor van de aarde-energie verbonden met stuit- en ook wel het geslachtschakra. De gedachte aan het kundalini-vuur vindt zijn entree, waarover meer bij het 2e onderdeel. Indien we de tekening een kwartslag linksom draaien dan is het alsof de koning een bepaalde dans uitvoert. Iets dergelijks moet het geval zijn. Ik meen een soort pantominespel te herkennen. De vaste grond is wellicht met het overlijden van deze Pacal onder zijn voeten weggeslagen. De rechterhand opgetrokken beeldt sublimatie uit of misschien ook wel een snavel, in ieder geval toespitsing. De linkerhand, omlaag gericht, zou een teugel kunnen vasthouden of een boogsnaar kunnen aantrekken ware het niet dat dergelijke attributen ontbreken. Daarom kan het simpelweg uitzetting en samentrekking verbeelden, twee van de drie indische guna´s of hoedanigheden, namelijk Rajas en Tamas. Pacal houdt de ogen open en de blik, het gelaat als zodanig, gericht op de hemelkleurige vogel of wat daar althans voor doorgaat. Ad 2; Positioneel gezien kan de rode afdeling als onderwerelds worden bestempeld. Grote witte slachttanden duiden op een monsterlijke gedaante. Voor het overige zijn er voor de leek nauwelijks nog concrete elementen op te merken. Het geheel doet ook denken aan een kosmische oven of een laboratorium ten aanzien van voormanifeste zaken. Opvallend zijn de langerekte vurige tongen links en rechts, die de koning lijken op te slokken. In de monsterlijke figuur valt een masker of kop te herkennen met als hoofdtooi misschien een offeraltaar of een zetel waarop of waarin dan de koning. Verder links en rechts van de tanden golvende lijntjes, zelfs druppels, waardoor in combinatie met de rode kleursfeer te denken valt aan bloed, in elk geval aan vloeistof. Ad 3; Dit onderdeel kan verder worden opgesplitst in wat we gemakshalve boom en slang kunnen noemen. Gemakshalve want de boom lijkt eerder op een kruis, is abstract genoeg om er een zwaard in te zien en men kan er wijselijk van zeggen dat het deze drie dingen zijn, nog wijselijker geen van deze drie dingen. Het is precies wat het is, een behoorlijk abstract lijnenspel met moeilijk te achterhalen betekenis. Als metafoor of symbool kan men er zonder veel bezwaar boom, kruis of zwaard op toepassen maar de energiestruktuur die aan de metafoor of het symbool ten grondslag ligt is hier nauwkeurig weergegeven. Iets soortgelijks als wat van de boom gezegd is kan ook van de slang worden gezegd wanneer het gaat over zuiver beschouwing van tekening. Iets wat op een slang lijkt schijnt over of om de boom gedrapeerd te zijn. Indien we daadwerkelijk van slang mogen spreken kunnen we gerust stellen met een tweekoppig exemplaar van doen te hebben. Het gaat voorlangs het verticale bovendeel van de boom en links en rechts achterlangs haar horizontale zijarmen of zijtakken hetgeen een driedimensionaal accent verleent aan een hoofdzakelijk tweedimensionale uitbeelding. In deze slang een draak te zien levert geen problemen op. Er een boog zoals van een kruisboog in te zien wordt iets lastiger. Een geopend circuit of cirkel zal nog weer verder gaan. De tweespalt vertoont een hoge mate van symetrie, dat is te zeggen;gelijkwaardigheid. Zo het ene hoofd naar links neigt, neigt het andere hoofd naar rechts en er blijft evenwicht. Tesamen met de boom kan er aldus een weegschaal worden gezien. (de oude egyptenaren wogen het hart van de zojuist overledene met een veer op een weegschaal) Ad 4; Op de top van de boom is een soort vogel gezeten. De kop naar links mogelijk uitkijkend over de linkerhelft van de boom met slang. Wat voor de staart kan doorgaan waaiert uit over de rechterkant van de boom met slang. Ook de vogel is uitgerust met allerlei moeilijk te duiden attributen. De meest opvallende daarvan is een voorwerp met twee flappen die bijeen worden gehouden door iets als gedraaid metaaldraad of wat het ook mag wezen. Onder meer vanwege de positie aan de kop associeer ik het met de gevlochten baard zoals die in de oud-egyptische cultuur als waardigheidssymbool bij de farao´s in zwang was. (huwelijksgeschenk van de vader aan de zoon) In de staart zien we nog eens twee richtingen. Misschien zelfs vier maar dan te beschouwen als eerst twee en dan nog eens twee. Ad 5; Hoewel de zwevende goudgele elementen op een hoge mate van onafhankelijkheid duiden is hun positie waarschijnlijk toch weer niet helemaal toevallig. Twee van deze elementen stellen ongetwijfeld dodenmaskers voor. De overige elementen kan ik niet thuisbrengen, hoewel van een afstand naar de tekening gekeken het idee vruchten aan de boom gestalte krijgt. (kabbalistische sefiroth) Tevens kan het gedeelte van de losse elementen analoog worden geacht aan de kruin van de boom. Tantalus van Yalta
Terugkerend motief bij vergelijking van de Yaltantal en koning Pacal
zijn de boog zonder koord en pijl, de gerichtheid tot de hemel en de
oven van kosmisch kundalini-vuur. Koning Pacal toont zich eerder
geconcentreerd dan verontwaardigd. |