vorige
volgende
                                                                                                                             


overzicht-pagina        

graancirkel websites
        

dialezing
        
       
boekje kopen?
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

BEELDTAAL GEWASFORMATIES

Avebury, mei 2008. I


© foto: Janet Ossebaard

Opeenvolging

En dan is er dit geschenk uit de hemel. Het moment van verschijnen (8 mei 2008) deed zich anderdaags voor na de avond waarop ik het Stantonbury Hill artikel over sacrale wetenschap het internet op slingerde. De relatie tussen deze twee gebeurtenissen is voor mij een absoluut feit en het moedigt me aan om ook deze formatie onder de loep te nemen.

De preciese relatie tussen de twee gebeurtenissen is van synchronistische aard. Ik schrijf in het artikel dat de Stantonburyformatie een compleet Jin Jang symbool laat zien en dat het daarmee de tweede keer is dat dit in de graancirkelhistorie plaats vindt. Met andere woorden; "het ene jinjang symbool volgt het andere op". Laat de formatie die de volgende dag werd ontdekt nu exact deze gedachte verbeelden...
Niet minder sterk: Laat ik in hetzelfde artikel aangeven dat in vergelijk met de traditionele westerse wetenschap causale verbanden bij de I Tjing ver te zoeken zijn... en dan dit megatoeval! Het sacrale weten bewijst zich hier weer eens, en hoe! Ben benieuwd hoeveel nullen kansberekenaars aan zouden slepen om dit in perspectief te plaatsen.

De formatie laat de opeenvolging zien maar wat wil dat nu betekenen? In relatie tot de pasgeboren formatie kreeg ik al spoedig een gedachtenstem door die me fijntjes wees op "twee gaatjes". Een hint dus om mee verder te gaan...


Diagram van de Avebury formatie.

Inderdaad, het diagram laat ons twee gaatjes zien. Dit is mogelijk merkwaardiger dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Aangezien hier twee elkaar overlappende tekens worden voorgesteld dan zou de lichtende kiem of kern van het onderste teken precies moeten samenvallen met het gaatje van het bovenliggende symbool. Dit betekent dat het gaatje dan met licht opgevuld zou moeten zijn, dus eigenlijk geen gaatje meer. (diagram 2) Daar staat dan helaas wel tegenover dat ook de jange staart van het onderliggende teken door het bovenliggende jin zichtbaar zou moeten zijn. (diagram 3)

    
Diagram 2 en 3
Diagram 3 stemt me gelukkig in die zin dat er een fascinerende interaktie tussen de twee tekens uit spreekt. Het is alsof de twee zich verenigen in een omhelzing waarbij de lichtende jang van het bovenste teken zich verwaardigd af te dalen naar het onderste teken terwijl van het onderste teken de duistere jin zich omhoog werkt.

De suggestie die van het derde diagram uitgaat maakt dat we uiteindelijk ook de scheiding tussen de twee afzonderlijke tekens kunnen opheffen. Het resultaat is dan alsvolgt:


Diagram 4

Een aansprekend resultaat dat harmonisch op me overkomt. Het is bijna alsof een nieuw Jinjangteken zich vormt. Alsof het samengaan van de twee een werkelijke éénwording inhoudt.
De stappen van opeenvolging (!) bij elkaar genomen doen mij vooral denken aan interaktieve belevenissen tussen man en vrouw.

Alvorens te hard van stapel te lopen dient wellicht opgemerkt te worden dat de graancirkelmakers ons niet op deze vervolgfiguur hebben getrakteerd. Althans niet rechtstreeks. Wat mij betreft mag een goede reden hiervoor zijn dat dit diagram 4 geen significante jinjangtekens laat zien waardoor de basisgedachte eenvoudig aan de toeschouwer zou kunnen ontglippen. Andere goede redenen dienen zich aan wanneer ik het wegpoetsen van de scheidslijn in twijfel trek. Indien het legitiem was te doen dan is een tegengestelde handeling al evengoed gewettigd. In plaats van de grenslijn te verwijderen kunnen we er natuurlijk ook één toevoegen. Het visica piscis symbool dat bezieling vertegenwoordigd zal daarmee te voorschijn komen. Hoewel het een potentieel idee voorstelt dat beslist in de struktuur verscholen zit moet ik erkennen dat ook dit geen expliciet gegeven is. (= wel bezield maar behoeft geen speciale aandacht?)


Diagram 5

Wijsheid kan zijn om de dingen te respecteren zoals ze nu eenmaal zijn.
Om op eerdere bevindingen door te gaan; de nauwe afscheiding tussen de twee figuren kan mogelijk verklaren waarom de jang energie van het onderste symbool niet de jin kracht van het bovenste doordringt. Het is niet zozeer dat de suggestie van de ene figuur die de andere opvolgt niet juist zou zijn, (is immers door de synchroniciteit voldoende duidelijk geworden) maar eerder dat de symbolen als sferen oftewel bollen kunnen worden geïnterpreteerd. Zodra we dit doen plaatsen we het probleem hopelijk in een juister perspectief. De kernen, gevuld of leeg, kunnen dan eventueel worden begrepen als centra binnenin de sferen en daarom omgeven door hun complementaire energie.


Diagram 6

De twee gaatjes worden zo als het ware twee luchtbellen in ietwat onhandig uitgedrukt; "de vloeistof van jange energie". Of wat te denken van leegte in een fysiek universum? Mijn voorkeur gaat echter uit naar een zienswijze die de kernen bepaald als aan de oppervlakte van de sfeer aanwezig.

Al het voorafgaande in ogenschouw genomen en mijn ijverige fabricatie van diagrammen ten spijt moet ik zeggen weinig te zijn opgeschoten in het doorgronden van deze formatie. Het is me inmiddels duidelijk dat de scheidslijn een absoluut gegeven is die het onderscheid tussen onder en boven benadrukt. In feite zou zonder deze lijn van rechtopstaand gewas de figuur even gemakkelijk als twee onafhankelijke jinjang symbolen kunnen worden geïnterpreteerd. Dit maakt het onderscheid haast akelig intrigerend.

    
Diagram 8 en 9
Het beste wat ik er op kan verzinnen is dat de onderste jinjang als aan het verleden toebehorend moet worden gezien. Dat vervolgens de bovenste jinjang in het perspectief van de toekomst mag worden geplaatst. De scheidslijn zelf zie ik verbonden met de omgeving en mag wat mij betreft daarom op het hier en nu betrekking hebben.

Een ander belangwekkend aspekt is de tegengestelde "draairichting" van de beide symbolen. Het doet mij onwillekeurig denken aan een omwenteling van de aardas. Ik ga er niet verder op in maar een aanverwant thema geeft sterke aanknopingspunten. Ik heb het thans over de recente aardbeving in China. Veel mensen zullen bij het zien van het I Tjing symbool al snel en terecht denken aan China. Neem daarbij de bijzondere scheidslijn tussen oud en nieuw en bestudeer vervolgens dit krante-artikel van het NRC Handelsblad:

Aardbeving toont breuklijn oud en nieuw China

Gepubliceerd: 17 mei 2008 14:00 | Gewijzigd: 19 mei 2008 15:13
Door onze correspondent Oscar Garschagen
Onder de slachtoffers van de aardbeving in China zijn heel veel schoolkinderen. „Mijn kind is niet gestorven door een aardbeving, maar door corruptie.”
(knip)
Nieuwe appartementenblokken, industrieparken, maar ook de zesbaansbruggen, de fly-overs, de ringwegen en de viaducten die na 1992 zijn gebouwd hebben nauwelijks schade opgelopen. Vanaf dat jaar kwam de ontwikkeling en industrialisering van Sichuan (100 miljoen inwoners) pas goed op gang en wordt de nieuwste bouwtechniek toegepast. Rijk, modern Chengdu, vestigingsplaats van grote internationale ondernemingen, is praktisch ongeschonden, maar het oude Hanwang zal waarschijnlijk helemaal gesloopt en opnieuw opgebouwd moeten worden. Oud en nieuw China vormen in het rampgebied een zichtbare, ook symbolische breuklijn.
Een andere kop van dezelfde krant:

Chinese beving verrast wetenschap

Gepubliceerd: 15 mei 2008 13:43 | Gewijzigd: 16 mei 2008 15:30
Door onze redacteur Michiel van Nieuwstadt
Rotterdam, 15 mei. De Chinese provincie Sichuan is een gebied met een extreem hoog aardbevingsrisico. Maar dat is wijsheid achteraf. Op mondiale risicokaarten was het niet goed te zien.

Persoonlijk ga ik er vanuit dat de formatie een link legt tussen de sacrale wetenschap en deze aardbeving in China. Anders dan de traditionele westerse wetenschap blijkt de sacrale wetenschap de aardbeving wel te hebben zien aankomen. De formatie verscheen op 8 mei, de aardbeving vond vier dagen later op 12 mei plaats. Dit mag des te verbazingwekkend voorkomen wanneer men er van uitgaat dat de beving een kunstmatig door HAARP opgewekte aardverschuiving betreft...


Overlevende huilend om omgekomen familieleden. (foto: AP)

Aangezien dergelijke beweringen tegenwoordig door de mainstream media nauwelijks meer worden belicht kan dit videoverslag van Benjamin Fulford ons iets meer inzicht geven over de aardbevingmachine en de samenloop van politieke evenementen met zogenaamde natuurrampen. Omdat het mysterie van de twee gaatjes mij nog niet voldoende is verklaard probeer ik deze te plaatsten in de context van deze aardbevingmachine die overigens veel meer kan dan het veroorzaken van aardbevingen. Zo is er dus ook de mogelijkheid van het manipuleren van wervelstormen.
Als het klopt wat Benjamin Fulford ons hier over verteld dan is men in staat om wervelstormen aanzienlijk in kracht te doen toenemen. Ik vraag me af of de kern in de jin manifestatie qua idee overeenkomt met een centrum in een wervelstorm...


Wervelstorm voor de kust van Brazilië (© foto: NOAA)

Helaas ben ik geen expert in wervelstormen en laat ik deze draad voor wat ze waard mag zijn.

Dood en verderf blijft de aardse mens niet bespaard.
We zien nu hoe snel de tendenzen in de wereldpolitiek om kunnen slaan. We hebben de anti-moslimcampagnes nog niet verwerkt of worden nu weer getrakteerd op het zogenaamde gele gevaar. Op dit niveau is het enige werkelijke gevaar slechts die monsterlijke schaduwregering die doelbewust weer eens op een oorlog tussen verschillende landen aanstuurt. Kijk er maar niet van op dat hoge regeringsfunktionarissen van elkaar vijandige staten onderling met elkaar afpreken om oorlog te voeren met extreme zelfverrijking als inzet.

Al met al ontvouwt zich op wereldschaal hoe langer hoe meer een horrorscenario terwijl de graancirkelmakers blijkbaar nauwkeurig op de hoogte zijn van de komende gebeurtenissen.
Je zou willen dat ze op zo'n manier zouden ingrijpen dat al dit leed ons bespaard blijft, maar het lijkt erop dat in het universum ijzeren wetten gelden die zoveel niet toelaten.

Er blijft niets anders over dan op te letten en te leren. De conflicten waarmee we in de buitenwereld worden geconfronteerd kunnen als spiegel fungeren voor de conflicten in de diepte van ons eigen wezen. Pas indien we vijandschap doorzien als een projectie van het zelf zal er een wezenlijke verandering kunnen plaatsvinden.

Het wordt misschien tijd om eens diep te graven in de oosterse esoterische geschriften. Tenslotte moeten we niet vergeten dat jin en jang energiën vertegenwoordigen die voor de westers geöriënteerde geest moeilijk te bevatten zijn.
Van belang lijkt me dat we bij het zoeken naar een aannemelijke betekenis oppassen met projecties als man-vrouw, hemel-aarde, dag-nacht, toekomst-verleden, zomer-winter, goed-slecht, enz., enz.. Niet dat ze niet van toepassing kunnen zijn maar het jinjangteken is vooral een universeel teken dat de eenheid van het dualistische bestaan uitdrukt. Er wordt dus niet op specifieke dualiteiten ingegaan maar op alle dualiteit. Het universele karakter maakt zo een meervoudige uitleg mogelijk.

Om terug te komen op de verschillende richtingen die ik in deze analyse ben opgegaan zou ik nog willen zeggen dat andere vervolgstappen uiteraard denkbaar zijn. Misschien laat deze formatie van 2007 die eveneens bij Avebury is gevonden daar wat van zien.


© foto: Lucy Pringle. (bewerking Randell)

Om dicht in de buurt van het aannemelijke idee "opeenvolging" te blijven is het misschien wel aardig de formatie die vorig jaar bij de Westbury White Horse is verschenen ter overweging onder de aandacht te brengen.


© foto: Steve Alexander

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar graancirkelonderzoek
overzicht-pagina